Informace o zemi
Organizované zájezdy
Fotogalerie Etiopie
Oblíbené trasy a programy (individuálně)
Komunikujte s námi
Radek Burda fotograf
Kontakt

Faranji s.r.o.

podchod stanice metra Anděl
Na Knížecí, Praha 5, 150 00



S kozou na peróně


S kozou na peróně

autor: Radek Burda
otištěno: Lidé a Země, 9/2008


Tohle bulharské povídání o koze a železnici vzniklo, když jsem na peróně jednoho bulharského nádraží uviděl kozu. Stála tam a prostě jen tak čekala na vlak. Země, kde si kozy jezdí vlakem, mne začala zajímat.



Emil Kojev je obyčejný průvodčí. Žije sám, rodinu nemá a celé dny jezdí na trase Petrič–Sofie. Kontroluje a cvaká jízdenky. Zaměstnání je to pěkné, ale vyžít z platu pro státního zaměstnance se nedá. Musí nastoupit ještě trocha vlastní aktivity. Jako každý Bulhar z téhle podhorské oblasti pod nádherným Pirinem má svoji farmu. Ve skutečnosti je to vlastně jen pár koz a slepic.

Teď se vrací z trhu v Blagoevgradu, kde si koupil další kozu do své farmy, nebo spíš farmičky. Tam jsme se i potkali. Na nádraží, právě když ji vezl k jejím novým kamarádkám. Chlubí se, jak ji pořídil levně, ještě na pálenku mu trochu zbylo. Prostě se chlubí jako každý sedlák. Teď si ji veze domů a jak jinak než vlakem. Vždyť je ajznboňák a má režijku, navíc ho tu každý zná. Přece nebude utrácet za auto, když má plat jen něco kolem tří set eur. Ostatně, i kdyby snad jízdné zadarmo neměl, stejně by se mu vyplatilo jet vlakem. Tak směšné ceny za jízdu vlakem snad nenajdete už nikde v Evropě.



Nové časy na staré železnici

Ale i tady v Bulharsku se kupodivu cosi mění. Ještě přednedávnem by prostě jel jen s kozou a basta.

Teď na nás dělá významné „pššt!“, protože vozit kozy vlakem je teď už zakázáno dokonce i v Bulharsku. Chvilku spolu popíjíme na peróně a pak společnými silami rveme kozu na záchodek. Koza mečí jak urvaná, zastavila se na třetím schodě. Nakonec se naší společné hrubé síle podvoluje a jen kousek provázku na klice dveří od záchodku dává tušit, že je nás ve vagóně o jednoho víc. My si mezitím povídáme. O životě, o politice a tak. Obyčejné věci.

Že koza je důležitější než politika a že byl u nás v osmašedesátém. O tom mi povídají snad všichni Bulhaři, které jsem potkal, ale kupodivu na tanku z nich neseděl ani jeden. Asi tehdy byla nějaká srpnová turistická invaze.

Počet zaměstnanců, jako je Emil Kojev, je dnes na drahách výrazně menší, než býval, když železnice byla výkladní skříní režimu Todora Živkova. V té době byla železnice zbraň proti imperialistům, politický nástroj, o kterém se rokovalo na nejvyšších grémiích a který nízkým jízdným udržoval prosté obyvatelstvo v mírné apatii. Do železnice se tehdy investovaly velké sumy a výstavná nádraží a mohutné vlaky budily zdání mocné, fungující říše.


Jenže pak žíla vyschla. Vyschla dávno před změnou režimu. Už v osmdesátých letech začal zpívat vítr v mnoha okenicích mnohých nádraží. Změna režimu na tomto stavu nezměnila nic. Jen odhalila ve vší nahotě ten neskutečný rozpor mezi cenou jízdenky a nutností ohromných prostředků, které jsou potřeba jen na prostou údržbu. Dnes je bulharská železnice fungující skanzen. Lidé si na levné jízdenky zvykli tak, že ač dnes je bohatství železnic pryč, musí se jezdit za pár grošů dál. Takže se jezdí. Ale pohádky je konec. Budovy jsou vybydlené, vlaky vypelichané a lokomotivy otlučené. Ale když na to přistoupíte, jezdíte neskutečně levně. A kupodivu i příjemně.

Ti lidé, kteří na železnici zůstali, dělají vše pro to, aby se jezdilo, jak se má. Vlaky jezdí kupodivu docela přesně. Pravda – pomalu. Neuvěřitelně pomalu. Naštěstí v Bulharsku nikdo nespěchá. A po dlouhé cestě, třeba úzkokolejkou ze Septemvri do Banska, se můžete do sytosti kochat pohledy z okna.

A když už pojedete v Bulharsku vlakem, nezapomeňte se podívat, kdo že vás to po kolejích vlastně táhne. Běžte si prohlédnout lokomotivy. Máme totiž být na co pyšní. Většinu hlavních tratí dodnes obsluhují naše škodovácké stroje. Pravda, dámy jsou to již trošku obstarožní, ale jezdí pořád spolehlivě. Zlaté bulharské ručičky dokážou při opravách nemožné.

Nesmrtelný stroj

K dodávkám strojů z naší republiky se váže i nejúžasnější železniční příběh, jaký jsem slyšel. Na počátku sedmdesátých let byly do Československa dodány dva stroje z Ruska.

Když najezdily zhruba tři sta tisíc kilometrů, byly v roce 1975 po zásluze odstaveny, protože na jejich opravu si nikdo netroufal. A tak byly zrušeny a vyřazeny. V roce 1976 ovšem přijela do brněnského depa delegace z Bulharska, která si dvou dieselových obrů všimla, a i když původně přijela kvůli úplně něčemu jinému, hned je koupila. Slavnostně si je odvezli domů. Doma ovšem zjistili, že obě české lokomotivy jsou značně nekompletní, a tak z nich v roce 1983 smontovali jediný provozuschopný stroj, kterému bylo na počest Velké říjnové socialistické revoluce přiděleno krásné a dojemné označení 07.1917. Oblékli ho do slušivého atypického modrého nátěru a nechali jezdit. Takto vyparáděná byla lokomotiva využívána až do konce 90. let minulého století. Pak ji odstavili. Tentokrát prý už navždy. Jenže nikdy neříkejte nikdy, ani když jde o lokomotivu. Tahle dvakrát odstavená veteránka se v roce 2002 dočkala svého druhého znovuzrození a – jezdí dodnes.



Host do vlaku…

Bulharské železnice prostě jsou, jaké jsou. Působí trochu jak po atomovém výbuchu, v čekárnách stojíte, protože židličky chybí, ale zas na druhou stranu, za ty peníze dostanete zážitků víc než dost. Není to opravdu jízda v nažehleném oblečku, ale co. Bulharům to nevadí a ti turisté s batohy, ke kterým jsme patřili i my, také nebyli chlapci ze žurnálu. Když nespěcháte, je jízda v bulharských železnicích potěchou. Jedete dlouhé hodiny nádhernou krajinou a navíc si s každým báječně popovídáte. Kolem vás ve vlacích proudí postavy a postavičky. Snědá bulharská okatá děvčata oblečená jako z Tuzexu, na šteklech „podle poslední módy“ a s odhaleným pupíkem. Průvodčí se starou koženou brašnou. Partička cikánů, která se právě stěhuje za prací. Tesař vyznávající pohodlí víc než společenskou upjatost a nerozpakující si sundat košili. Proč ne. Ti všichni jsou tu doma. A všichni žijí své báječné bulharské příběhy.

To my jsme tu jen hosty, i když sedíme v tak důvěrně známých vagónech a táhne nás náš škodovácký motor. Je to Balkán, to je pravda. Ale je nám důvěrně znám, protože zas tak daleko a vysoko jsme neulétli. Ne, opravdu, jsme tu jen hosty, a pokud se s pochopením a pokorou díváme kolem, tak i spokojení hosté.



Bulharská železniční minulost

První trať na trase Ruse–Varna byla otevřena již v roce 1866. Tedy jen chvilku poté, co ctihodný gentleman George Stephenson otevřel roku 1829 svoji premiérovou kolejovou dráhu na trase Liverpool–Manchester, která celé to vláčkové šílenství odstartovala. I v Bulharsku trať stavěli britští technici spolu s britskými inženýrskými společnostmi. Již o sedm let později, roku 1873, se Bulharsko vlakem spojilo s Osmanskou říší a 1. srpna 1888 byla v Sofii otevřena budova hlavního vlakového nádraží. Hlavními architekty této budovy byli čeští architekti Antonín Kolář a Václav Prošek. Význam železnice v dalších desítkách let rostl. Dál se zahušťovala síť tratí. Dnes má tato balkánská země 4300 km železnic a na 180 tunelů v horách, které tady tvoří celých 60 procent území. Od šedesátých let se samozřejmě elektrifikovalo a přecházelo se na moderní dieselové lokomotivy. Význam a slávu odvětví dosvědčuje i existence zvláštního ministerstva železnic, pošt a telegrafů, které bylo ustaveno poprvé v roce 1912. No a samozřejmě také mají v Bulharsku od roku 1950 slavnostně vyhlášený a každoročně oslavovaný Den železničářů.



Komentáře

Krasa Reagovat
supperclubtour Reagovat
nike free mercurial superfly volt Reagovat
onslowkids Reagovat
adidas springblade drive 2.0 black red Reagovat
taveauleadership Reagovat
nike internationalist silver blue Reagovat
adidas stan smith wine Reagovat
managed-currency Reagovat
williamdavidphoto Reagovat
latelier-crossfit Reagovat
trottingfoxes Reagovat
nike free 5.0 wolf grey and pink Reagovat
jianbin0928 Reagovat
patentofficedenver Reagovat
zapatillas futbol sala nike lunar gato ii Reagovat
wesmontinn Reagovat
womens nike air max 90 vt black pink Reagovat
pageboypictures Reagovat
risk-reduction Reagovat
nike air presto qs unholy cumulus Reagovat
nike tanjun grey sandals mens Reagovat
nike kobe 5 white Reagovat
zealchillaz Reagovat
nike air huarache run ultra rosa Reagovat
nike air presto navy Reagovat
monument-fund Reagovat
adidas x 16.3 ic football black white red Reagovat
nike air force 1 high top red Reagovat
nike lunartempo 2 womens running shoe Reagovat
lynnsellsarizona Reagovat
webtoolsbannermedia Reagovat
nike internationalist sunset tint cool grey kitchen Reagovat
nike shox 2016 blue gold Reagovat
nike air max 2013 lime green Reagovat
theideasweb Reagovat
basaranlar Reagovat
nike basketball green yellow Reagovat
turn-keymortgage Reagovat
nike dunk high noir varsity maize Reagovat
air max 95 black Reagovat
moilacc Reagovat
nike air max 90 essential maroon Reagovat
nike air max plus womens green Reagovat
nike lunarepic low flyknit womens blue pink Reagovat
nike dunk sky hi cargo khaki Reagovat
superiorinterlockservicesinc Reagovat
nike air max ltd 3 mens athletic sneaker Reagovat
nike air presto silver yellow Reagovat
nike air huarache run ultra rosa Reagovat
oregme Reagovat
starwholesalelending Reagovat
nike dunk high wu tang clan Reagovat
nike zoom structure 20 orange pink Reagovat
reflectionpicturesny Reagovat
ktc88inc Reagovat
nike kobe 9 elite Reagovat
memepaspeurduloup Reagovat
air jordan retro 1 bred royal blue Reagovat
nike air force 1 high top romania Reagovat
kmbuildingneeds Reagovat
sarahkulis Reagovat
x-fioricet Reagovat
nike air max one Reagovat
salomon shoes yellow Reagovat
nike womens internationalist premium metallic silver Reagovat
nike kobe 10 elite white gold Reagovat
nike air force 1 low pony hair Reagovat
nike air presto ultra flyknit olive Reagovat
telecommunicationsatlanta Reagovat
air jordan retro 11 high Reagovat
stupideasymarketing Reagovat
nike internationalist mid hombres zapato horn Reagovat
sellor Reagovat
nike hypershift navy and white Reagovat
arizonapethealth Reagovat
lvsigncompany Reagovat
tactickatalog Reagovat
nike free rn flyknit mens running Reagovat
youngskinorganics Reagovat
mlsigar Reagovat
cartelpictures Reagovat
nike air max flywire tailwind 4 Reagovat
nike air jordan 4 retro girl Reagovat
myxwifeiscrazy Reagovat
faithclothing Reagovat
reebok insta pump fury black rose gold Reagovat
yoursouthwesttexas Reagovat
wonderblue Reagovat
apriba Reagovat
office nike lunar elite Reagovat
nike kaishi wolf grey Reagovat
secur-pro Reagovat
plaidypusproductions Reagovat
selabpodcast Reagovat
mens nike free run 2 grey white Reagovat
nike sb dunk freddy krueger for sale Reagovat
nike air force 1 high top olive green Reagovat
profesionalmarket Reagovat
nike cortez ultra womens Reagovat
womens nike free 5.0 light blue Reagovat
phoenix-itllc Reagovat
kffms Reagovat
air jordan retro 7 royal blue gamma blue Reagovat
janfog Reagovat
asics gel lyte 5 tropical vert granite Reagovat
nike air max 1 gs iridescent black pack Reagovat
nike air max hyper blue yellow liberty Reagovat
nike air force 1 high special field Reagovat
floydaboydco Reagovat
sulin Reagovat
sulin Reagovat
sulin Reagovat
nike hypershift white and red Reagovat
allfromboats Reagovat
nike flyknit racer camel Reagovat
Partnerské weby: LastMinute dovolená | Dovolená na horách | Vandrování světem, fotogalerie | Dovolená Tunisko | Dálky.cz | Fotky s duší | Kréta